Ile za coaching. Ustalanie stawek za sesję coachingową to bardzo częsty temat w coachingu. Postanowiłem bardziej go zgłębić, ponieważ powraca on jak bumerang.

Jeśli już określimy swoje stawki, to nie zawsze jesteśmy z nich do końca zadowoleni i dlatego za każdym razem zadajemy sobie pytanie, czy podaliśmy dobrą cenę. Dotyczy to w szczególności młodych coachów, którzy często nie wiedzą jaką stawkę powinni przyjąć. Należy pamiętać, że takie sesje można rozliczać według różnych kryteriów – za czas, za samą sesję, za efekt.

Na polskim rynku istnieją różne stawki o bardzo dużej rozbieżności, które wahają się od 50. zł aż do 3000. zł. Wszystko zależy od tego, czy jest to life coaching, czy biznes coaching. Oprócz tego jest wiele innych czynników wpływających na cenę, a mianowicie: w jakim mieście odbywa się sesja, w jakim języku jest prowadzona, ile czasu i pracy potrzebujemy na przygotowanie takiej sesji oraz ile klient jest w stanie za nią zapłacić.

Przejrzałem kilkanaście stron internetowych, na których coachowie podają swoje stawki i oto kilka przykładów:

COACHING INDYWIDUALNY
ROZWOJOWY dla klientów prywatnych:

  • LIFE COACHINGSesja – 150,00 PLN. Wykupując z góry pakiet 10 sesji otrzymujesz jedną sesję gratis, oszczędzasz 150,00 PLN.
  • COACHING KARIERYSesja – 170,00 PLN. Wykupując z góry pakiet 10 sesji otrzymujesz jedną sesję gratis, oszczędzasz 170,00 PLN.

Spotkanie coachingowe osobiste lub on-line za pomocą komunikatora skype lub telefonu.

Pojedyncza sesja coachingowa to koszt 350 złotych brutto. Przy ustaleniu wspólnej pracy coachingowej na 3 i więcej godzin oferuję pakiety spotkań.

Pakiety sesji coachingowych dostępne przy płatności z góry są opcją najkorzystniejszą cenowo. Gdy jesteś zdecydowana na pracę nad swoimi celami polecam skorzystanie z oferty spotkań w ramach pełnego pakietu.

  • 3, godzinne sesje coachingowe, dostępne są w kwocie 870 złotych brutto.
  • 6, godzinnych sesji coachingowych, dostępnych w kwocie 1620 złotych brutto.
  • 9, godzinnych sesji coachingowych, dostępnych w kwocie 2250 złotych brutto.

Sesje Life coachingu: od 600zł (60 min.)

Klienci indywidualni 120 minut: 350 zł + VAT = 430,50 zł.

Sesje Skype 120 minut: 280 zł + VAT = 344,40 zł. Pierwsza sesja (tzw. kontraktowa) jest bezpłatna. 

Klienci biznesowi (firmy) 90 minut: 450 zł + VAT = 553,50 zł. Cena zawiera raporty

Cennik Coachingu

  1. Sesje coachingu osobistego
Life Coaching – Pakiet

  • 1 200,- zł
  • brutto
  • ·       Pakiet life coaching’u
  • ·       5 sesji life coachingu
  • ·       Forma: — spotkanie bezpośrednie — przez skype — przez telefon
  • ·       Spotkanie trwa 90-120 minut
  • ·       Dowolna godzina spotkania
  • ·       Wartość pakietu 1 500,- zł
Life Coaching – sesja

  • 300,- zł
  • brutto
  • ·       Sesja life coaching’u
  • ·       1 sesja life coachingu
  • ·       Forma: — spotkanie bezpośrednie — przez Skype — przez telefon
  • ·       Spotkanie trwa 90-120 minut
  • ·       Dowolna godzina spotkania
  • ·       Możliwość rozliczenia jako Pakiet
  1. Business coaching (biznes, managerial, executive)
Coaching biznesu – pakiet

  • 2 950,- zł
  • brutto
  • ·       Pakiet biznes coaching dla przedsiębiorców i członków zarządów firm z sektora MSP. Odbywa się u klienta lub we wskazanym przez niego miejscu we wcześniej ustalonych godzinach zazwyczaj w 3-4 tygodniowych odstępach.
  • ·       6 spotkań executive coachingu
  • ·       Spotkanie trwa 180 minut
  • ·       Dowolna godzina spotkania
  • ·       Poufna pisemna informacja zwrotna
  • ·       Dodatkowa sesja telefoniczna gratis
  • ·       Preferencyjna stawka 550,- zł na kolejne spotkania
Coaching menadżerski – pakiet

  • 2 150,- zł
  • brutto
  • ·       Pakiet coaching menadżerski dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw. Odbywa się u klienta lub we wskazanym przez niego miejscu we wcześniej ustalonych godzinach pracy w ciągu dnia zazwyczaj w 2-3 tygodniowych odstępach
  • ·       5 spotkań business coachingu
  • ·       Spotkanie trwa 120 minut.
  • ·       Spotkanie ze sponsorem i managerem
  • ·       Poufna pisemna informacja zwrotna
  • ·       Dodatkowa sesja telefoniczna gratis
  • ·       Preferencyjna stawka 400,- zł na kolejne spotkania
Coaching biznesu – sesja

  • 850,- zł
  • brutto
  • ·       Spotkanie biznes coaching skierowane do przedsiębiorców i członków zarządów firm z sektora MSP. Odbywa się u klienta lub we wskazanym przez niego miejscu we wcześniej ustalonych godzinach.
  • ·       Spotkanie trwa 180 minut
  • ·       Dowolna godzina spotkania
Coaching Menadżerski – sesja

  • 600,- zł
  • brutto
  • ·       Spotkanie coaching menadżerski skierowane do  kadry zarządzającej przedsiębiorstw. Odbywa się u klienta lub we wskazanym przez niego miejscu we wcześniej ustalonych godzinach.
  • ·       Spotkanie trwa 120 minut
  • ·       Spotkanie ze sponsorem i managerem

No właśnie – a jaka jest średnia krajowa? 

Zacytuję za portalem Świat Coachingu: „Personal coaching, nastawiony na rozbudowę sfery wewnętrznej człowieka oraz life coaching zajmujący się życiem osobistym, najczęściej zamawiane przez osoby prywatne: ceny za sesję/spotkanie (…) od 100 zł – 500 zł. Executive coaching,

 

Ile za coaching? Często zdarza się tak, że na początku naszej kariery np. podczas kursu coachingu pracujemy jako wolontariusz, by zdobyć doświadczenie, które jest potrzebne do zdania sesji egzaminacyjnej oraz które pomaga nam w późniejszej praktyce. Praca wolontariusza to oczywiście praca bardzo szlachetna, to praca, która daje nam również satysfakcję. Nasuwa się jednak pytanie – czy po kursie będziemy pracować również w ramach wolontariatu (czyli będzie to nasza funkcja służebna, w stosunku do tego, co robimy), czy raczej będziemy chcieli traktować coaching jako źródło dochodu? A może chcemy pomagać i przy okazji zarabiać?

Wolontariat jest specyficzną formą pracy, która polega na bezinteresownym i dobrowolnym wykonywaniu określonych zadań lub czynności, na angażowaniu się w różne działania często społecznie użyteczne. O ile na samym początku bodźce płacowe nie mają tak dużego znaczenia (bo to raczej bodźce pozapłacowe odgrywają ważną rolę w motywowaniu, czyli w zdobyciu doświadczenia jako coach), o tyle w przyszłym życiu zawodowym coacha płaca może mieć duże znaczenie. Oczywiście dzięki wolontariatowi możemy otrzymywać również różnego rodzaju pozapłacowe nagrody w postaci uznania za pracę lub pochwały. I w tym momencie nasuwa się pytanie, czy te czynniki pozafinansowe będą dla nas wystarczające, kiedy zaczniemy pracę jako coach i kiedy będzie to nasze główne źródło dochodu?

Jeśli traktujemy coaching, jako źródło dochodu to w powyższym kontekście już na samym początku stawiamy się w trudnej sytuacji, ponieważ nie pobieramy opłaty za pracę, w którą wkładamy bardzo dużo wysiłku. I tu może powstać w nas pewnego rodzaju konflikt psychologiczny, a co gorsza powstaje w nas nawyk — niepobierania opłaty za wykonaną pracę. To właśnie tutaj doszukiwałbym się przyczyn późniejszych frustracji. Jest to ściśle związane z brakiem odpowiedzi na pytanie, co chcemy robić w przyszłości po ukończeniu kursu coachingu.

Kiedy już znajdziemy odpowiedź, warto pójść dalej i zdefiniować naszą rolę — jako coacha. Czy ma być to kwestia zarobkowa, czy kwestia niesienia pomocy, a może chęć połączenia tych obu ról lub może jeszcze coś innego. Z reguły zachęcamy do tego, żeby pomimo pracy wolontariusza wynagradzać siebie w jakikolwiek sposób. Niech zapłatą za coaching będzie np. przyniesienie ciasta, niech to będzie odwdzięczenie się za przysługę lub transakcja barterowa – czyli wymiana, np. ja ćwiczę na tobie, a ty zyskujesz sesję. Dlaczego w ogóle o tym wspominam? Ponieważ często się zdarza, że jako coach z certyfikatem, czyli coach po kursie uzbrojony w 8 kompetencji Coacha, mamy problem z pobieraniem opłaty adekwatnej do naszych umiejętności i dość często obniżamy swoją stawkę za sesję coachingową. Ten problem wielokrotnie powraca na sesjach superwizyjnych, gdzie okazuje się, że w zasadzie nie wiemy, ile tak naprawdę powinno się brać za sesję coachingową.

Przeważnie odpowiedź jest jedna — oczywiście tyle, żeby być usatysfakcjonowanym, żeby nie powstał we mnie problem obniżenia mojej wartości względem wykonywanej pracy i żebym mógł się z tego utrzymać. W momencie, kiedy zaczynamy traktować coaching jako źródło dochodu i źródło utrzymania, to proponowane stawki powinny być stawkami rynkowymi, a poza tym dzięki nim powinniśmy zapewnić sobie byt na takim poziomie, na jakim chcemy żyć. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ za każdym działaniem stoi siła nawyku. Im częściej powtarzamy dany proces, tym większa autostrada powstaje w naszym mózgu, a jak wiemy, mózg nie lubi się zbytnio przepracowywać i woli iść na skróty.

Proces ten bardzo dobrze opisuje Charles Duhigg w swoim bestsellerze „Siła nawyku”. Już samo zrozumienie działania nawyków — poznanie struktury pętli nawyku — pozwala łatwiej je kontrolować. Gdy rozłożysz nawyk na jego składowe, możesz zacząć się nimi bawić. Według Charlesa Duhigga cały ten proces odbywający się w naszym mózgu jest trzystopniową pętlą. Po pierwsze – mamy wskazówkę, wyzwalacz, który mówi mózgowi, aby przeszedł w tryb automatyczny i podpowiada, który nawyk należy wybrać. Potem jest zwyczaj, który może mieć charakter fizyczny, umysłowy, bądź emocjonalny. I na końcu mamy nagrodę, pomagającą mózgowi zdecydować, czy dana pętla warta jest zapamiętania na przyszłość.

W momencie, kiedy rodzi się nawyk, mózg przestaje w pełni uczestniczyć w podejmowaniu decyzji – przestaje aż tak ciężko pracować lub zwraca się ku innym zadaniom. Wobec tego, dopóki nie będziesz świadomie zwalczać nawyku i dopóki nie zastąpisz go innym, wzorzec będzie ujawniał się automatycznie. Dlatego, jeśli określiłeś sobie zerową stawkę za sesje coachingowe lub określiłeś ją na zbyt niskim poziomie i robiłeś to przez pewien długi okres, to być może powstał nawyk, który nie jest tak do końca zgodny z twoją motywacją i z twoim poziomem oczekiwań.

Kiedy bowiem już wykształcimy zwyczaj, np. prowadzenia sesji za darmo zamiast pobierania 300 zł to za każdym razem, kiedy zadzwoni klient, wzorzec ten na zawsze pozostanie w naszych głowach. Oczywiście, jeśli już to wiemy, to możemy to zmienić. Jeżeli nauczymy się wykształcać nowy neurologiczny zwyczaj, który przezwycięży to zachowanie, a więc jeżeli zdobędziemy kontrolę nad pętlą nawyku, to wtedy możemy zmusić tę niekorzystną skłonność do odwrotu. Według przeprowadzonych badań, w momencie, gdy wytworzymy nowy wzorzec, to wtedy np. uprawianie sportu lub ignorowanie słodyczy staje się tak samo automatyczne, jak każdy inny nawyk.

Warto zatem zadać sobie pytanie o cel oraz o efekt, jaki chcemy osiągnąć. Jakie stawki chcemy ustalić za swoje sesje coachingowe i jakie korzyści chcemy uzyskać.

Oprócz tego jak pokazuje praktyka warto rownież zadać sobie dodatkowe pytania o motywacje.

Ponieważ za celami stoi mechanizm motywacji warto rownież zadać sobie pytanie o naszą motywację. Czym jest motywacja? Motywacja to proces inicjowania, kierowaniem i podtrzymywania aktywności fizycznych i psychicznych; obejmuje mechanizm wyboru określonego działania spośród innych oraz energię i wytrwałość reagowania. W zasadzie w psychologii mówi się, że mamy trzy typy motywacji, z których każda jest ważna w inny sposób i różni się od pozostałych proporcją wpływająca na nią czynników biologicznych i psychologicznych. Owe trzy typy motywacji to głód, potrzeba seksualna oraz potrzeba osiągnięć. Warto zastanowić się przy ustalaniu stawek za sesji coachingową co tak naprawdę nami kieruje i w jakich proporcjach. Nie zakładam że jest to głód ani potrzeba seksualna. Skupiłbym się na potrzebie osiągnięć osobistych.

W tym celu możesz zrobić proste ćwiczenie polegające na przeskanowaniu swojej hierarchii potrzeb, chociażby według modelu Abrahama Maslowa:

Piramida maslowa

  1. Jaka kwota zapewni Ci podstawowe potrzeby fizjologiczne, np. dotyczące wyżywienia Ciebie i być może Twojej rodziny?
  2. Jaka stawka za sesje coachingowe pozwoli Ci bezpiecznie żyć?
  3. Jaka stawka za sesje coachingowe zaspokoi Twoje potrzeby społeczne – pozwoli dobrze Ci się czuć wśród rodziny i przyjaciół?
  4. Jak wysoka kwota będzie wyznacznikiem uznania i docenienia Twojej edukacji oraz wysiłku związanego z przeprowadzeniem sesji?
  5. Jaka stawka będzie pozwalała Ci się dalej rozwijać zawodowo lub osobiście?

 

Oprócz tych wszystkich wskaźników jest jeszcze jedna bardzo ważna wskazówka związana z naszymi oczekiwaniami.

Teoria oczekiwań głosi, że jesteśmy odpowiednio motywowani wtedy, kiedy oczekujemy, że nasze wysiłki i wyniki pracy przyniosą efekty w postaci pożądanych korzyści (Harder 1991; Porter i Lower 1968; Vroom 1964).

Innymi słowy, ludzie będą angażować się w taką pracę, którą będą uważać za atrakcyjną (prowadzącą do pozytywnych rezultatów) i możliwą do osiągnięcia. Teoria oczekiwań podkreśla trzy czynniki: oczekiwanie, instrumentalność oraz walencję.

Oczekiwanie odnosi się do postrzeganego prawdopodobieństwa, że nasze wysiłki zaowocują pewnymi wynikami.

Instrumentalność odnosi się do postrzegania powiązania tych wyników z korzyściami dla nas samych, którymi mogą być np. nagrody.

Walencja to postrzegana atrakcyjność poszczególnych korzyści.

W odniesieniu do konkretnej sytuacji w pracy, na przykład do coachingu, możesz wyobrazić sobie różne prawdopodobieństwa wystąpienia poszczególnych trzech czynników – np. mieć pracę, w której istnieje wysokie prawdopodobieństwo otrzymania nagrody w przypadku uzyskania dobrych wyników (wysoka instrumentalność), ale jednocześnie niskie prawdopodobieństwo, że nagroda będzie warta poniesionych wysiłków (niska walencja). Zgodnie z teorią oczekiwań oceniamy prawdopodobieństwo wszystkich trzech czynników i dokonujemy kalkulacji, przemnażając przez siebie ich wartości. Dlatego też najwyższe poziomy motywacji powiązane są z wysokim prawdopodobieństwem wszystkich trzech czynników, podczas gdy najniższa motywacja pojawia się w sytuacji, w której wartość, chociażby jednego z czynników jest równa zeru.

Czy teraz dostrzegasz, jak analiza przeprowadzona zgodnie z teorią oczekiwań mogłaby ci pomóc, gdybyś wiedział jaką kwotę masz podać klientowi za sesję coachingową? Powinieneś lepiej identyfikować poziom oczekiwań, instrumentalności oraz walencji. Powinieneś umieć określić, czy przypadkiem któryś z elementów tej układanki działa nieprawidłowo.

Wnioskiem zamykającym tę część niech będzie przestroga dotycząca osiągnięć i motywacji w pracy Coacha. Kiedy podejmujesz decyzję, o tym, jak ciężko jesteś gotów pracować, by budować swoją karierę zawodową, bacznie zwracaj uwagę na inne aspekty swojego życia. Dążenie za wszelką cenę do sukcesu może w niektórych przypadkach utrudniać osiągnięcie celu, jakim jest długie i zdrowe życie – pamiętaj o tym. Praca za stawkę, która nie zadowala cię do końca, ma krótkie nogi i wcześniej czy później spadnie twoja motywacja i zaczniesz szukać zajęcia, które przyniesie ci większą satysfakcję finansową.

Kiedy odpowiesz sobie na te pytania, będziesz mógł ustalić stawkę, za jaką chcesz pracować bez wyrzutów sumienia, w zgodzie ze sobą, z harmonią i z pełną motywacją.

Podsumowanie

Odpowiedz na pytania zanim określisz swoją stawkę za sesje coachingową:

  • Jaki jest cel twojej pracy jako Coach?
  • Jaki chcesz osiągnąć efekt?
  • Jak widzisz siebie w tej roli za rok, dwa i trzy lata?
  • Analiza potrzeb Maslowa:
  1. Jaka stawka zapewni Ci podstawowe potrzeby dotyczące wyżywienia ciebie I być może twojej rodziny
  2. Jaka stawka za sesje coaching pozwoli ci bezpiecznie żyć?
  3. Ile potrzebujesz wziąć za sesje żeby dobrze czuć się w rodzinie, wśród przyjaciół
  4. Jak wysoka stawka będzie punktem uznania I doceniania twojej edukacji I wysiłku związanego z przeprowadzeniem sesji?
  5. Jaka stawka będzie pozwalała rozwijać się dalej zawodowo lub osobiście?
  • Jakie są atrybucję dotyczące zarobków?
  • Określ oczekiwanie, integralność i walencję?
  • Określ stawkę za sesje?

 

Napisz co sobie bierzesz z tej historii?

Pomogę urzeczywistnić twój pierwszy krok w dokonaniu zamierzonej przez Ciebie zmiany

0
Would love your thoughts, please comment.x
Share This